Auto pukseerimine: kuidas seda õigesti ja ohutult teha?
27.12.2024
Situatsioon, kus auto iseseisvalt edasi liikumise lõpetab, võib juhtuda ootamatult ja see võib juhtuda igaühega. Sellistel juhtudel on võimalus kutsuda puksiirauto või paluda abi sõpradelt või teistelt autojuhtidelt ja korraldada pukseerimine. Oluline on teada, kuidas autot õigesti pukseerida, et mitte kahjustada sõidukit ja järgida kõiki reegleid.
Auto pukseerimise reeglid
Auto pukseerimisel on oluline järgida seaduses sätestatud nõudeid ja liikluseeskirju, et tagada kõigi liiklejate ohutus ja vältida trahve. Peamised nõuded on järgmised:
- Puksiiritavate sõidukite arv: korraga on lubatud pukseerida ainult ühte sõidukit. Rohkem kui ühe sõiduki pukseerimine on keelatud, kuna see muudab juhtimise keerulisemaks ja suurendab riske teel.
- Valgustus ja hoiatusmärgid: pukseeritaval sõidukil peavad olema sisse lülitatud ohutuled. Kui see ei ole võimalik tehnilise rikke tõttu, tuleks paigaldada hoiatusmärk tagaklaasile või kaitserauale, et teised liiklejad oleksid teadlikud.
- Puksiirtrossi või haakeseadise pikkus: ohutuse huvides ei tohi paindlik puksiirtross olla pikem kui 4-6 meetrit ja jäik haakeseadis üle 3 meetri. See piirang aitab säilitada pukseerimise stabiilsust ja juhitavust.
- Pukseerimise kiirus: maksimaalne pukseerimise kiirus ei tohi linnas ületada 30 km/h ja linnast väljas 60 km/h. Sellised piirangud aitavad vähendada ohtlike olukordade riski ja säilitada kontrolli pukseeritava sõiduki üle.
Need reeglid on loodud tagamaks nii juhtide kui ka teiste liiklejate ohutust.
Pukseerimisviisid: tross, jäik haakeseadis ja “konnaga” auto vedamine
Auto pukseerimiseks on mitmeid viise, millest igal on oma eripärad ja piirangud.
Puksiirtross
See meetod on kõige levinum ja kättesaadavam – paljud juhid kannavad igaks juhuks puksiirtrossi alati autos. Siiski nõuab trossi kasutamine teatud oskusi ja ettevaatlikkust:
- Trossi valik ja kinnitus: pukseerimiseks tuleb kasutada spetsiaalset, erksavärvilist puksiirtrossi, et teised autojuhid näeksid seda teel. Enne pukseerima hakkamist kontrollige hoolikalt kinnituspunkte mõlemal autol.
- Trossi pingul hoidmine: tross peab olema kogu aeg pingul, et vältida järske tõmbeid, mis võivad mõlemat sõidukit kahjustada. Juhtidel soovitatakse hoida pidevat sidet (näiteks telefoni või raadiosaatja kaudu), et liikumist koordineerida ja vältida ootamatuid peatumisi.
- Puksiiritava sõiduki mass: enne pukseerima asumist veenduge, et pukseeritava auto mass on pukseeriva sõiduki võimekusega kooskõlas. Teave lubatud masside kohta on tavaliselt kasutusjuhendis.
Jäik haakeseadis või konnaga auto vedamine (puksiirhaagisega)
Jäik haakeseadis võimaldab autot ohutumalt ja stabiilsemalt pukseerida, eriti pikemate vahemaade korral. Seadis hoiab pukseeritavat autot kindlalt, vältides kõikumist või suunast kõrvalekaldumist:
- Haagise maksimaalse lubatud massi kontroll: igal sõidukil on tootja määratud pukseeritava koorma kaalupiirang. Kui pukseeritava auto kaal ületab lubatud normi, võib vaja minna kõrgema kategooria juhtimisõigust.
- Haakeseadise usaldusväärne kinnitamine: on oluline kinnitada haakeseadis hoolikalt, kontrollides kõiki kinnituspunkte enne sõidu alustamist. Lahtine kinnitus võib teel tekitada ohtlikke olukordi.
- Inimeste puudumine pukseeritavas autos: jäika haakeseadist või konna kasutades ei soovitata inimesi pukseeritavas autos viibida.
Automaatkäigukastiga auto pukseerimine
Automaatkäigukastiga auto pukseerimine nõuab erilist lähenemist, kuna valed tegevused võivad põhjustada käigukasti tõsiseid kahjustusi ja nõuda kulukat remonti.
- Tootja soovituste kontroll: esmalt tuleks tutvuda kasutusjuhendiga ja määrata oma auto käigukasti tüüp. Mõnda automaatkäigukasti (nt variaatorit ja DSG) pole lubatud pukseerida isegi lühikestel vahemaadel. Näiteks tuleks sellise käigukastiga autot pukseerida ainult töötava mootoriga ja käigukangi asendis N (neutraal). Kui mootor ei tööta, ei tohiks autot pukseerida.
- Kiiruse ja vahemaa piirangud: kui pukseerimine on lubatud, ei tohi ületada tootja soovitatud ja seadusega lubatud kiirust. Piirake ka vahemaad, et vältida ülekuumenemist ja pikendada käigukasti tööiga. Käigukang peab olema neutraalasendis (N).
Pukseerimine on mugav viis katkise sõiduki transportimiseks, kuid see nõuab vastutustundlikku lähenemist ja kõigi reeglite järgimist. Kui teie auto vajab sageli pukseerimist, tasuks kaaluda usaldusväärsema auto soetamist. Mogo on valmis teid selles aitama, pakkudes autokrediiti või liisingut. Sõitke usaldusväärsete autodega ja nautige turvalisi ning mugavaid sõite!