Rehvide vanus ja kulumine: kuidas määrata?
15.04.2025

Rehvid on üks kõige olulisemaid liiklusohutuse komponente. Nad on otsene ühenduslüli sõiduki ja teekatte vahel ning nende seisund võib mängida olulist rolli õnnetuste vältimisel ja sõidukogemuse saavutamisel. Rehvide vanus ja kulumine on kaks tegurit, mida sageli alahinnatakse, kuid millel võib olla märkimisväärne mõju sõiduki ohutusele ja toimivusele. Selles artiklis vaatleme, kuidas määrata rehvide vanust ja kulumist ning selgitame kriteeriume, mida tuleb arvestada ohutute rehvide valimisel.
Miks on rehvide vanus oluline?
Rehvid halvenevad aja jooksul, mis mõjutab nende jõudlust ja ohutust. Isegi kui rehvid näevad head välja, kaotab nende kummi aja jooksul elastsust, vähendades nende võimet säilitada haardumist. Teine tegur, mis mõjutab rehvide seisukorda, on nn happesus – aja jooksul muutub rehvide kummi koostis, mis võib põhjustada pragusid või isegi augud.
Eksperdid soovitavad eriti hoolikalt kontrollida üle 5-6 aasta vanuseid rehve, isegi kui nendega ei ole palju sõidetud. Rehvide vanusepiirang on eriti oluline ohutuse tagamiseks – 10 aastat või rohkem vanu rehve ei tohiks üldse kasutada, sest need on oluliselt vähem ohutud. Seetõttu on väga oluline kontrollida nii rehvide kulumist kui ka vanust, et tagada ohutu sõitmine.
Kuidas teada rehvi vanust?
Rehvi vanuse saab kindlaks teha selle rehvide märgistuse järgi. Igal rehvil on tootmiskuupäev, mida näitab neljakohaline DOT-märgistus. See kood on trükitud rehvi küljele ja algab sõnaga DOT, mis tähendab „US Department of Transportation Approval“ (USA transpordiministeeriumi heakskiit).
DOT-märgistuse neli viimast numbrit näitavad rehvi valmistamisnädalat ja -aastat. Näiteks kui rehvile on märgitud DOT 1020, tähendab see, et see on toodetud 2020. aasta 10. nädalal. Seega näitavad kaks esimest numbrit (10) nädalat ja kaks viimast numbrit (20) aastat. See teave aitab teil teada rehvi täpset valmistamiskuupäeva ja määrata selle vanust.
Kuidas kontrollida rehvi kulumist?
Selleks, et veenduda, et teie rehvid on ohutud, on oluline kontrollida nende turvise sügavust. Euroopa Liidus on minimaalne lubatud turvise sügavus 1,6 mm. Kui turvise sügavus on alla selle taseme, ei paku rehv enam piisavat haardumist ning libisemise ja õnnetuste oht võib suureneda, eriti märjal või jäisel teel.
Siiski on oluline märkida, et talverehvide minimaalne turvisemissügavus on suurem kui suverehvide puhul. Talverehvide turvisematerjali sügavus peaks olema vähemalt 3 mm, et tagada hea haardumine lumel ja jääl. See on oluline, sest sügavam turvis aitab vee ja lume paremale äravoolule, vähendades vesipinnakatet ja suurendades ohutust külmades tingimustes.
Profiili sügavuse kontrollimiseks võite kasutada spetsiaalseid tööriistu või mõõta seda mündiga. Kui turvis on vananenud või ebatasane, tuleks rehv välja vahetada, sest isegi kui rehvi vanus on vastuvõetav, võib kahjustatud turvisemuster põhjustada ohtliku olukorra.
Soovitame lugeda ka eraldi artiklit suve- ja talverehvide, nende omaduste ja hooajalise kasutamise eeliste kohta.
Järeldus
Vanus ja keskkonnaseisundi halvenemine on olulised tegurid, mis mõjutavad nende ohutust ja toimivust. Rehvide korrapärane kontrollimine ja nõuetekohane hooldus aitab tagada ohutu sõidu ja vältida soovimatuid riske teel. Rehvide valimisel on oluline arvestada nii nende vanust kui ka turvisematerjali sügavust, et tagada optimaalne jõudlus ja ohutus.
Kui otsite auto ostmiseks rahastamisallikat, võite kaaluda Mogo teenuseid. Meie abiga saate osta auto krediidiga või liisinguga. Teil on võimalik valida mugavad tingimused, varieerides lepingu kestust ja rahastamise summat.