Mis on AdBlue?
23.02.2024
AdBlue värvitu ja lõhnatu karbamiidi vesilahus, mida kasutatakse diiselmootorite heitgaaside puhastamiseks, vähendades lämmastikoksiidide heidet. See on keskkonnaalane meetod, mis aitab vähendada saasteainete mõju, mis on eriti oluline suurlinnade õhu kvaliteedi parandamiseks.
AdBlue pritsitakse heitgaasisüsteemi enne heitgaaside väljumist, et kahjulikke aineid heitgaasidest eemalda - see tehnoloogia on muutunud üha olulisemaks osaks kaasaegsete sõidukite disainis, et vastata rangematele heitkoguste nõuetele.
AdBlue'i toimimise põhimõte
AdBlued kasutatakse täiendava vedelikuna sõidukitel, millel on SCR (Selective Catalytic Redyction) süsteem ehk valikulise katalüütilise vähendamise süsteem, mis on protsess, kus AdBlue lahust süstitakse väljalasketorustikku enne katalüsaatorit. Seejärel laguneb AdBlue kõrgel temperatuuril ammoniaagiks ja süsinikdioksiidiks. Ammoniaak reageerib väljalasketorustikus olevate lämmastikoksiididega, muutes need kahjutuks lämmastikuks ja veeauruks. See protsess vähendab oluliselt sõidukite heitgaasidest eralduvate lämmastikoksiidide hulka, aidates sellega kaasa keskkonnasäästlikumale sõidule. AdBlue on seega vajalik kaasaegsetes diiselmootorites, et vastata üha karmistuvatele keskkonnanõuetele ja heitgaaside piirangutele.
Kasutades AdBlue'i, on võimalik vähendada saasteainete heidet ja parandada õhukvaliteeti, muutes sõidukid puhtamaks ja keskkonnasõbralikumaks.
Mis autod kasutavad AdBlue’d?
AdBlue kasutavad peamiselt diiselmootoriga sõidukid, sealhulgas sõiduautod, veoautod ja bussid, mis on varustatud selektiivse katalüütilise redutseerimise tehnoloogiaga (SCR). Raskeveokid ja bussid on SCR-tehnoloogiat ja AdBlue’d kasutanud juba aastast 2004.
AdBlue on mõeldud kasutamiseks Euro4 ja Euro5 saastenormidele vastavates raskemates sõidukites, kuid 2014. aastal vastu võetud Euro6 normid nõuavad, et heitgaasisaasteid vähendataks uutes autodes lausa 56% võrreldes varasemaga. Seetõttu vajavad enamik uusi diiselautosid ka AdBlue kasutamist.
Kui olete kaalumas AdBlue tehnoloogiaga auto soetamisest võite taotleda laenu auto ostuks. See annab suurepärase võimaluse osta keskkonnasõbralikum sõiduk, vähendades samal ajal õhusaastet ja toetades keskkonnasäästlikumat eluviisi. Autolaen võimaldab paindlikku finantseerimist, muutes AdBlue tehnoloogiaga auto soetamise kättesaadavamaks laiemale ringile auto ostjatele.
Kust saab AdBlue'd hankida ja kuidas seda kasutada?
AdBlue'd saab soetada nii tanklatest kui ka autoosade kauplustest. Samuti pakuvad seda paljud autoteenindused. Täitmine on lihtne: AdBlue paak asub olenevalt auto mudelist tavaliselt, kas kütusepaagi lähedal, pagasiruumis või kapoti all. Kasutusjuhendis on täpselt kirjeldatud, kuidas AdBlue'd lisada, kuid enamasti on protsess sarnane kütuse lisamisega – avate paagi kaane ja valate lahuse sisse. Osades tanklates on võimalik seda ka otse püstolist tankida ja enamikes tanklates müüakse seda ka lihtsalt 10-liitristes kanistrites.
AdBlue tarbimine sõltub mitmest tegurist, sealhulgas sõidustiilist, sõiduki koormusest ja liiklusoludest. Keskmiselt võib eeldada, et üks täispaak AdBlue'd kestab umbes 10 000 kuni 20 000 kilomeetrit. Siiski on soovitatav kontrollida AdBlue taset regulaarselt, eriti intensiivse kasutuse korral.
Sõltuvalt mudelist hakkab hoiatus tuluke armatuuris põlema paar tuhat kilomeetrit enne vedeliku lõppemist ning infotabloole kuvatakse teade tankimise vajadusest. Seega õigeaegne täitmine aitab vältida sõiduki jõudluse langust või isegi peatumist sest valdav enamus uuematest autodest enam ei käivitugi kui AdBlue on otsa saanud.
Võimalikud probleemid AdBluega
Probleemid, mis võivad mõjutada sõiduki heitgaaside puhastussüsteemi tõhusust ja üldist jõudlust on järgnevad:
- Saastatus: Mustus, vesi, diisel või muud vedelikud AdBlue paagis või torustikes võivad põhjustada ummistusi, korrosiooni või vähendada AdBlue vedeliku efektiivsust heitgaaside puhastamisel. Oluline on hoida paak ja torustik puhtana.
- Külmumine: AdBlue on uurea-vesilahus, mis võib külmuda temperatuuridel alla -11°C. Külmakindla AdBlue kasutamine aitab vältida külmumisprobleeme.
- Madala kvaliteediga AdBlue: Madala kvaliteediga või halvenenud AdBlue ei pruugi lämmastikoksiidide heitkoguseid korralikult lagundada, mis võib põhjustada hoiatustulede süttimist, heitgaasisüsteemi tõrkeid või halba jõudlust. Kasutage alati kõrge kvaliteediga AdBlue'd, mis vastab ISO 22241 standarditele.
- Leke: Väikeste lekete korral võib uurea ladestustel koguneda ning kristalliseeridu komponendid, mis omakorda võivad aja jooksul põhjustada korrosioonikahjustusi.
- Tühi paak: Kui AdBlue paak saab tühjaks, lähevad enamik kaasaegseid diiselsõidukeid piiratud võimsusega režiimile. Normaalse jõudluse taastamiseks tuleb paak täita esimesel võimalusel.
- Anduri rike: Probleemid AdBlue paagi taseme andurite või uurea süstimise komponentidega võivad samuti põhjustada hoiatustulede süttimist ja nõuda remonti.
Järeldus
AdBlue on diiselmootoritega sõidukite keskkonnasaaste vähendamise seisukohalt vajalik sest aitab oluliselt vähendada lämmastikoksiidide heidet, aidates sellega kaasa puhtama õhu ja parema keskkonna saavutamisele. Kuigi AdBlue kasutamisega võib kaasneda teatud probleeme on neid võimalik ennetada korrapärase hoolduse ning kontrolli käigus. Seega, AdBlue korrapärane hooldus ja kvaliteetse lahenduse kasutamine tagab sõiduki parima jõudluse ning aitab täita ka keskkonnanõudeid.